Hop eiland hop! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Esther en Wilrik - WaarBenJij.nu Hop eiland hop! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Esther en Wilrik - WaarBenJij.nu

Hop eiland hop!

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wilrik

24 Juni 2013 | Filipijnen, Cebu City

We staan op het punt om de Filipijnen te verlaten en richting Kota Kinabalu, Maleisie te vertrekken. Hoewel we een heerlijke tijd op de Filipijnen hebben gehad, kijken we er ook naar uit om een nieuw land te ontdekken.

We hebben de afgelopen weken ' eiland-gehopt'. We zijn begonnen in Palawan, in het Westen van de Filipijnen. Van de hoofdstad Puerto Princessa zijn we naar het Noordelijkste puntje El Nido gereisd. Onderweg heerlijke Pina Colada's, prachtige zandstranden, mooie snorkel/ duiktrips en leuke mensen ontmoet. Dat laatste is nogal een uitzondering, omdat het hier laagseizoen is zijn we ook soms de enigen in een hostel. El Nido is de meest toeristische stad in Palawan, maar heeft geen pinautomaten. Daar aangekomen hadden we dus een kleine uitdaging om aan geld te komen. Plannen blijkt niet onze beste eigenschap...
Omdat een ticket vanuit Coron, een eiland boven El Nido, naar Cebu te duur was, moesten we de bus terug pakken naar Puerto Princessa. Plannen blijkt niet onze beste eigenschap...
Die stad hadden we in eerste instantie links laten liggen, maar heeft ons positief verrast. Op een scooter ontdekten we de omgeving, inclusief de nabijgelegen gevangenis. Daar kun je met de scooter gewoon inrijden. Het lijkt op een gewoon dorp, maar na uitleg van een ' gids' konden we een 'donatie' doen in de vorm van een slof sigaretten, de we vanuit de uitkijktoren naar de gevangenen 'mochten' gooien. Dat ging ons te ver dus lieten we dat aan de gids over. De tot dan toe vriendelijk zwaaiende gevangenen doken met een wilde blik op de dwarrelende pakjes. Behoorlijk heftig en indrukwekkend.
In Puerto Princessa besloten we ook ons ticket naar Maleisie met een week te verzetten. Plannen blijkt niet onze beste eigenschap...

Na Palawan dus de Visayas ontdekt. Omdat er een typhoon over Taiwan raasde hadden we hier niet het beste weer, maar de eilanden waren heerlijk!

Omdat het onmogelijk is alles te beschrijven hierbij enkele highlights van onze eiland-hop:
- een avontuurlijke busreis van Port Barton naar El Nido, waarbij we het ravijn van net iets te dichtbij zagen, en een tegemoetkomende vrachtwagen de spiegel van onze jeepney raakte
- Kakkerlakken die overal ziten, tot in de wc toe, die we met een 'schepemmer' moesten doortrekken. Ieuw!
- Prachtig koraal en superblauwe lagoons in de Bacuit archipel bij El Nido
- De Nederlandse filmcrew inclusief BN'ers op El Nido. Wij denken de opnames van Wie is de mol en Tygo Gernandt gaat er die aflevering uit:-)
- De chocolate hills, tarsier aapjes, karaoke avond met locals en Nuts Huts in de jungle op Bohol
- De Danish Lagoon op Siquijor, met het mooiste uitzicht, de beste hamburgers en een vermakelijke Deen die ons veel kon vertellen over het eiland
- Het wekelijkse feest in Czars Place, Siquijor, met live band, een gekke Venezuelaan, Amerikaanse en twee Nederlanders (en hele goedkope rum:-) (1.20 euro voor een hele fles!)
- Met vier grote Nederlanders in een tricycle, een soort motor met zijspan. Benen in je nek!
- De schildpad die ons voorbij zwom op de boot bij Apo Island, wat een mooie beesten zijn dat!
- Onze accommodatie op Sugar Beach, een afgelegen strandje bij Sipalay, Negros. Een creatieve Duitser heeft er te gekke hutten gemaakt. Wij sliepen in de Treasure, een piratenkamer inclusief schat.
- zwemmen met de whale sharks in Oslob. Wat een mega indrukwekkende beesten zijn dat, tot wel 12 meter groot. En ze zwemmen op nog geen meter afstand. Hoewel de beesten geen vlieg kwaad doen, best scary, maar wat een geweldige ervaring!

De Ferrytocht van Siquijor naar Negros was een iets mindere ervaring. We moesten onze tassen op het dek leggen, en toen we die later terugkregen viel er iets uit Wilriks tas. Daardoor wisten we dat iemand erin had gezeten en ja hoor: geld, schoenen en een geurtje gestolen. Na veel heisa op de kade - iemand van de bootcrew moest het hebben gedaan, want passagiers hebben geen toegang tot het dek- hebben we uiteindelijk samen met de uitermate behulpzame Operations Manager aangifte gedaan. Dat was een hele ervaring. We waren de tweede buitenlanders ooit die in Dumaguette aangifte deden. Dat gaat niet zoals bij ons... Eerst moesten er her en der stoelen en een tafel geregeld worden, zodat we allemaal konden zitten. Toen kwam er een groot boek (a la formaat Sinterklaas) tevoorschijn, waar met de pen ons verhaal werd opgeschreven. In het boek staan alle criminele activiteiten van de stad. Een dag later konden we terugkomen voor het officiele document. Een hele belevenis!

Nu zitten we in een hotel Cebu City, vanwaar onze vlucht vertrekt. We zien hier veel te veel oude blanke mannen met jonge Filipijnen. Wilrik maakt er een sport van ze op de foto te zetten. Getver!

We gaan nog even van de laatste zonnestralen hier genieten, voordat we naar Maleisie vertrekken.

PS Leuk om al jullie berichtjes te lezen!

• 24 Juni 2013 - 07:07

André :

Hey luitjes leuk verhaal. Jaloers hoor met whale sharks zwemmen. Geniet op Borneo!

• 24 Juni 2013 - 10:54

Monique:

Dat klinkt al als een hele belevenis! We vertelden lotte gister dat jullie nu naar de M van Maleisie gaan ;)
    Veel plezier nog, wij genieten hier van de verhalen en de prachtige foto's! Jullie zien er goed uit!

X Monique

• 24 Juni 2013 - 12:22

Peet En Karin:

Hallo reizigers,

wat ziet dat er vreselijk mooi uit en wat een heerlijk verslag weer :-) Jullie hebben al wat paradijsjes gevonden zo te zien. Geniet nog maar verder,

Dikke kus, Peet en Karin

• 24 Juni 2013 - 13:54

Marian V Luijk:

Jullie reis ziet er erg leuk uit en zo te zien genieten jullie ervan! Veel reis plezier nog. Gr. Marian en Ted

• 24 Juni 2013 - 17:36

Cindy:

Maar wie doen er nou mee aan WIDM behalve Tygo?? ;-) t Ziet er allemaal super goed uit! Hopelijk valt de smog in Maleisie mee! Veel plezier!

• 24 Juni 2013 - 18:14

Astrid-Irene:

Wow wat cool van WIDM! En die sharks klinken ook wel heel gaaf en dat paradijs met piratenkamer INCLUSIEF schat!!! Die aangifte doen klinkt wel als cultuur snuiven, ik kan me nog een aangifte in Barca herinneren...

Hier alles goed, komend weekend verhuizen, heel spannend, veel zin in! We verwachten jullie voor de housewarming want die staat in september. Ik blijf nog even dromen van die mooie bestemmingen, klinkt geweldig. Hoewel je me niet hoort klagen, ik ben 2 weken geleden nog een paar dagen in La France geweest om de Mont Ventoux op te fietsen, afzien maar wel heel mooi om die van t lijstje te kunnen afstrepen! ;-)

Dikke knuf voor jullie beiden!

• 24 Juni 2013 - 19:03

Jos En Wil :

Wat zijn het weer leuke verhalen en mooie foto s. Alleen de kakkerlakken ben ik niet ze weg van ;-).
    Toen wij naar Rusland gingen kwamen we Art Rooijakkers tegen. Ik wilde eerst nog vragen waar hij naar toe ging voor WIDM maar heb dat niet gedaan. Deze tip van jullie hebben we alvast binnen.
    Geniet van Maleisie en we gaan het weer lezen.

groetjes Jos en Wil

• 25 Juni 2013 - 00:26

Lotte:

Wat een heerlijk (eerlijk) verhaal! Leuk hoor, foto's nog mooier! Veel plezier saampies! X

• 25 Juni 2013 - 14:13

Susan:

Heeej buufke!

Klinkt goed zeg! En mooie foto's! Lekker genieten daar!

XX
    Susan

• 26 Juni 2013 - 14:56

Judith En Erik:

Mooi verhaal! Klinkt heerlijk, voorpret voor ons. Nog paar dagen en zitten we op sumatra.

Veel liefs uit Sofia!

• 26 Juni 2013 - 18:25

Ineke:

Jullie beleven weer van alles wat voor de thuisblijvers wel leuk is om te lezen (al vinden jullie sommige dingen denk minder leuk) .Veel plezier in Maleisie .Zien en lezen het vast wel weer via waarbenik.nu
    groetjes Aad en ien

• 28 Juni 2013 - 09:34

Camilla:

Juist zonder plannen maak je de onverwachtse dingen mee :-)
    Have fun!!! x

• 06 Juli 2013 - 22:39

Dion:

Superleuk om te lezen! Zijn de V&d nieuwtjes al jouw kant op gekomen?

• 09 Juli 2013 - 07:37

Mirjam:

He travellers!!

Wat een mooie verhalen! Heerlijk zeg! Geniet ervan! Wij genieten van jullie verslagen en prachtige foto's!!

XX

• 15 Juli 2013 - 17:29

Arjan:

Hey luitjes! Nog een beetje aan het genieten daar? Hoor al goede verhalen, en ben benieuwd naar de rest!

Hou je taai en tot gauw!

Arjan

• 14 November 2013 - 22:11

Jenny:

Jammer dat hier berichten over wie is de mol gepost worden. Hoe tof het ook geweest zal zijn voor jullie, dit is een ned. programma wat JUIST Ieder jaar zo mooi is vanwege haar mysterieuze uitstraling. Nu weet nl al dat tygo dus niet de mol is

• 02 Januari 2014 - 23:46

Anne:

Spoiler alert voor WIDM-fans... ;)

• 02 Februari 2014 - 00:18

Sophie:

... Gaat Tygo Gernandt eruit? :(

• 04 Maart 2014 - 18:32

Claudy:

Zo jammer dat jullie dit hier hebben geschreven over WIDM!